Bir
şehir efsanesi balonu daha söndü:
“Musk,
geçtiğimiz yılsonu Model 3 otomobilinden 20 bin adet üretme ve piyasaya sürme
sözü vermişti. Ancak mali raporu gören yatırımcılar dehşete kapıldı. Belgeye
göre üretilen araç sayısı 360 ile sınırlı kalmış, şirketin uğradığı zararsa 2.2
milyar dolar olarak belirtilmişti.
Bu
şekilde üretime devam eden Tesla, saatte 480 bin dolar ya da her dakika başı 8
bin dolar zarar ediyordu.”
Kapitalizmin
yan huylarından biri de bu:
5 yılda
bir 1 kişiyi alıp, onun çevresinde zengin olma düşü öyküsü çizmek.
Ancak o
efsanelerden bugün biri bile kalamadı günümüze.
O sırada
birileri de, bu kahramanların gerçek öykülerini, bilançolarını, hatalarını
listeliyor, yazıyor ve yayınlıyordu. Kimse de onlara inanmıyordu. İnsanlar
böyle yalan söylemlere, Yeşilçam filmi gibi, gereksinim duyuyorlar demek ki.
Onun
başarısı olarak kabul edilen Paypal, ilk ve tek olmanın avantajını kullandı,
havaleden % 10 gibi inanılmaz bir oranda komisyon aldı.
SpaceX
ise, ABD’nin NASA’yı tasfiye kararı ertesinde oluşan boşluk nedeniyle var
olabildi.
Elektrikli
araba projesi Tesla ise, yine bir şehir efsanesi. Dünya elektriğinin tamamına
yakını, termik santrallardan ve nükleer reaktörlerden üretiliyor, hidrolik
enerji olarak değil. Bu nedenle elektrik enerjisi, en çevre dostu değil, en çevre düşmanı enerji aslında.
Musk’ın
öyküsü böylelikle, insanların kendilerine yalan söyleyip buna inanıp, ardından
insanları da inandırıp, başarı sağlamanın başka bir örneği olarak kayda geçmiş
oluyor. Bildiğimiz saadet zinciri öyküsü yani.
(30 Mart 2018)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder