Cuma, Aralık 06, 2019

Transmedia Storytelling ve Cross Media Storytelling


Ana akım çapraz medya terimini reklamcılar kapmış. 5 yıl önce böyle değildi.
“cross media storytelling ile karıştırmamak gerekiyor.
harry potter cross media örneğiyken, the matrix trans media örneğidir.
daha geniş bir anlatımla kanal kullanımı, harry potter kitapta anlatılanı filme ve eğlence parkına olduğu gibi aktarılarak yapılırken, the matrix kitabındaki eksik bölümü çizgi romanda tamamlar, çizgi romanda vermediklerini filminde verecek şekilde yapılır.”
(16 Mart 2016 momentli. Gözümden kaçmış.)
Bizce ikisi birleşik bir şey. Çünkü zaten 5 yıl önce öyle tanımlanmıştı.
İkincisi, daha çok spin-off alanına giriyor:
Karakter, zaman, mekan spin-off’u ki Assassin’s Creed tek bir anafikrin değişik yerlere ve zamanlara uygulanmasıdır ilkede. Hepsinin tek bir öykü oluşturduğu önesürülür ama hepsinin öykülerini farklı kişiler yazdığı için, öyle olmamıştır.
Artı şerh: Terör / suikast ve itikadı anafikri, değişik yerzamanlarda değişik töz-semantem’e sahiptir / sahipti. Hassan Sabbah tözü de öyledir ama nedense, oyun hiç oralara giremedi 20 yıldır.
+
Gelelim asıl panoramaya:
Kros-, inter-, multi-, trans-, meta- önekleri, aslında hep aynı şeyi anlatmak için kullanılıyor.
Ve hala 5 duyu-dil yaklaşımı eksik. Oysa, tüm bilgisayar oyunları için özel müzikler kompoze ediliyor artık. Üstelik görüyoruz ki aynı oyun sinemasal fragmanına farklı müzikler montajlanıp kliplenince, ortaya bambaşka sonuçlar çıktı.
Aslın önemlisi; film x dizi (HBO çizgisinde) ve çizgiroman x çizgiroman karşıtlıkları bir türlü görülemiyor. Oralara bakılmıyor çünkü.
Artı, Kojima ve Death Stranding’i olayı son 1-2 yılda bambaşka bir yere vektörledi.
Olaya, Google’ın arama motorluğunu artık bırakması eklenince, Taş Çağı günlerine geri döndük, Dünya’da ne olup bittiğini izleyemez olduk.
Asıl önemlisi, olay hala sanat alanında ve fotoğraf, resim, grafik, illüstrasyon, karikatür, çizgiroman, minyatür (5 Asya altdalı ile) eşlenikliği gözden kaçıyor. Bunların hepsi tek bir çapraz medya alanı aslında. Yalnızca, tek bir duyu-dile bağlılar.
Demek ki bunun tüm duyu-diller için çoğaltılması gerekiyor.
100 duyu-dil altalanı ile 100 sanat altalanı arasında sıfırdan tanımlama gerekiyor, 2020 momentinde. Bu yapılmayacak, ona eminiz.
Artı, olay bilime ve düşüne de açımlanabilir.
Geri dönersek:
10 bin duyu-dil-sanat epistemi birleşik alan olarak tanımlanırsa, 500 yıllık yeni sanat alanı tanımlanmış olur. VR’nin ve holografik sinemanın buradaki yeri şimdiden hazır örneğin.
Yani bu epistem tümel.
Yani bu tümel estetik.
+
Dipnot:
Tüm öykü anlatımlarında, Matrix örneğinde olduğu gibi eksik ve tutarsız bölümler var. Bu, bir medya sorunu değil, yaratıcının başarısızlığı sorunu.
(4 Aralık 2019)

Hiç yorum yok: