İnternette
arayınca, Woodward türü çalışmaların olmadığını gördüm. Oysa, Dünya’da
Woodward’ın yaptığını deneyebilecek, en az 100 çizer var, o kesin.
Dolayısıyla
aşağıdaki konuda karşılaştır-karşıtlaştır yapamayacağım.
+
Woodward’ın
çizgi stili sabit, basit, belirgin,
sınırlı ifadeli.
Aslında,
dans çizmeye yakın veya yatkın değil. İkinci çizgifilm (onun olan) örneğinde bu
anlaşılıyor.
+
Dolayısıyla,
boş özneli soru.
Dans
nasıl çizilir?
Çizin
olarak.
Grafik
olarak.
Çizgiroman
olarak.
Çizgifilm
olarak.
Çapraz
medya olarak.
Motor
duyu-dil olarak.
Sorulması
tam 30 yıl gecikmiş bir soru dizisi bu. Her ülkeden yüzlerce çizerin çizgisini
gördüm ama dans çizeri / çizebiliri
yok aklımda hiç.
+
Peki, bu
nasıl bir şey olabilir?
‘Basilisk’te
çokça, ‘Hellsing’de azca yapılan ve kullanılan biçimde meta-çizgi ile.
‘Wolverine’de
ve ‘Hulk Planet’te yapılan biçimde, meta-öykü
ile.
‘Alaska’da
(Ken Parker) yapılan biçimde, en
naturalizm yaklaşım ile. Kadın-erkek bunu gerektiriyor. Oradaki ‘Mavi
Melek’ uyarlaması gibi. (Ki o kadın-erkeksel açıdan bir üçlü öykü sayılır.)
‘Conan’daki
en naturalist çizgi de uygun. O kadar akademik bir yaklşım, olayı bozabilir ama
her zaman değil. Ondaki bir öyküdeki (grafik roman dizisi), tanrının gök ve yıldırım olması çizgi dizisi muazzam
idi.
Ana akım dışı’na yönelen genel meta-vektör, sürrealizm yönünde gibi
şimdilik.
Başlangıç
için fena momentler değil.
Nokta.
Es.
(2 Nisan 2016)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder