Bir:
Romanda,
önce realizm, sonra o yeterli bulunmayınca, naturalizm geldi. Yani naturalizm,
realizmden daha realist sayılmış o zamanlar.
İki:
Resimde
naturalizm ve realizm aynı şey sayılmış.
Üç:
Fotoğrafta
19. Yüzyıl anlayışıyla, realist-naturalist resimden yola çıkarak naturalist
fotoğraf tanımlanmış.
Dört:
Ancak:
Bizim en
usta saydığımız, realist veya naturalist resmin temsilcisi yaşlı Bruegel’in
resimleri, ‘genre painting / tür resmi’ olarak tanımlanmış.
Bizim
fotoğrafta da aradığımız realizm veya naturalizm, işte bu Yaşlı Bruegel’inki.
Güler
tarzı fotoğraf, bu tür fotoğrafı, buruş buruş ihtiyar, salya sümük çocuk
fotoğrafı olarak görmüş ve uygulamış. Bu, sembolizm ve artı romantizm olmakta,
gerçekçilik değil.
Ek not:
Biz 21. Yüzyıl bakış açımızla, sembolizmi ve romantizmi ayrı ayrı şeyler değil,
anti-realizm olarak, simgeselcilik-romantizm eşlenikliği olarak görüyoruz.
İkisi de duyguculuk, düşüncecilik değiller.
Bruegel’in
köylüleri şu an yaşasalar ve önümüzden geçseler, onları resimden aynen
hatırlarız, o kadar kesinkes belirgin bir görsel-epistemik sözkonusudur.
Şerh:
Buraya, Magritte’in ‘bu bir köylü değildir’ ikilemini sokmuyoruz.
İşte biz
bunu 21. Yüzyıl’da, 2000-2040 arasında yapmaya çabalıyoruz. Savaş muhabiri veya
fotomuhabir olmadığımız için de, gündelik yaşamın ayrıntılarını
fotoğraflıyoruz. Sokak çocuğuyuz çünkü, hep yaşadığımız yer orası çünkü.
Sonra
onları derliyoruz, ayıklıyoruz, eliyoruz, sınıflandırıyoruz, bir kavramsal
çerçeve içinde haritalıyoruz ve ortaya Kuburkent İstanbul için % 1 oranlı bir
örnekleme çıkmış oluyor 100 kare ile.
Kurusıkı
kovanı mı fotoladık, o içinde yaşadığımız yakın zaman-mekan içinde kullanılmış
oluyor.
Apartman
sepeti mi fotoladık, o içinde yaşadığımız yakın zaman-mekan içinde çok-çok sık
kullanılıyor oluyor.
Ayrıca,
görsel öğe olan fotoğrafları sözdilisel öğeler olan metinlerle destekliyoruz.
Açıklamalar ekliyoruz ki epistemik harita daha kesin olsun.
Biz bunu
yapmak için düşük verimli kaldığımızı düşünüyoruz.
Ara
Güler gibiler, 2,5 milyon kareleri ile bunu mükemmelen becerebilirlerdi ama
bunu denemediler ve hatta denemeyi hayal bile etmediler, edemediler. Biraz da
çıkarları, kasıtlı bir dezenformasyona yöneltti olanı. Tam kesin gerçek olan fotoğraf satmıyor çünkü ve onlar fotoğrafı para
kazanmak için uyguladılar hep.
Olsun:
Ben
kalfa olayım, onlar usta olsun; ben amatör olayım, onlar profesyonel olsun; ben
anonim kalayım, onlar ünlü olsun.
Sonuçta
fotoğraflarımı, geleceğin fotoğrafını inşa edebilecek genç kuşaktan binlerce
kişi gördü. Elifle mertek birbirinden ayrıldı.
Gerisi
onların işi. Ben üzerime düşeni yaptım.
Nokta.
(2 Mayıs 2017)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder