Spielberg’in
‘Yapay Zeka’ filmi, Philip K. Dick’in aynı adlı kısa bilimkurgu öyküsünden
hareketle film yapılmış.
Öyküde, ‘önbilici
/ precog’ olarak adlandırılan, işlenmemiş cinayetleri önceden gören ve
cinayetleri engelleyebilen bazı kişiler var.
Bu
noktadan hareketle, filmin ön / yan reklamı olarak üretilmiş bir proje Exocog.
Kullanıcılar, ‘dışarıdan gelen stajyer bilici’ anlamında, ‘exocog’ sayılıyorlar.
Anafikir; problem çözme iken, konu ağırlığı reklama kayıyor tabii ki:
Kullanıcılar öykü üretecekken, filmin reklamını yayıyorlar.
Linkteki
anlatımda Exocog, farklı bir hikaye anlatma biçimi olarak lanse ediliyor ama öyle
değil. Olsa olsa, spin-off tipinin
alt-alt-tipi olabilirmiş ama onu da olamamış.
Not:
Spin-off tipi öyküde, bir öyküdeki yan karakter, başka bir öyküde ana karakter
kılınır. Ki bu türden denemeler, ana akım yazın tarihinde bolca mevcut zaten.
Exocog’un
en büyük hatası şu:
Son
dönem internet reklamlarının en temel karakteri, reklamı sıfırlayıp öykü
anlatmayı, yani kısa film olmayı % 100’e limitlemeleri: ‘Hire’ dizisi ve Mads
Mikaelsen’li araba reklamı öyle örneğin.
Oysa
Exocog, asıl anafikri ve amacı öykü
anlatmak iken, reklamda takılıp
kalıyor.
Yine de,
bir dijital oyun olarak, problem çözücü
yanını da görmezden gelmek mümkün değil.
Asıl
eksodus şu:
Dr.
House dizisinde de bir bilgisayar oyunu
vardı ve ‘Beyond Good and Evil’ tipi bir öykülemedeydi. Yani, bilmeden spin-off
bir tür idi ve çok başarılıydı.
Exocog’da
ise; öykü anlatımı başarısız, problem çözümü yetersiz, oyun düzeyi eksik
kalıyor.
2018
tarihsel momenti olarak şunları unutmayın:
Son
dönem dijital oyunlarda artık tam öykü, 4
saatlık 1 film ediyor ve hepsi de bütün olarak internette mevcut.
‘Hollanda
Sel Denetimi 2015’ programı, ön çalışmaları belki 10 yıl almış bir felaket simülasyonu ve problem çözümü
örneğin olarak internette mevcut.
Oyunluk düzeyi ise, tüm dijital
oyunların 60 yıllık toplam tarihi boyunca, hala sıfır düzeyinde: Hala, bam bam
da bam bam. Buna, aynı süre için yazılım
tasarımı zeka düzeyinin sıfırlığını da / tabanlığını da eklemeliyiz. Yani,
program ve dijital oyun yazılımcıları, tahayyülcü
olarak eksi düzeydeler.
Bir de,
0 beklenirken sonsuz başarı sağlayan amatörler varken, profesyonellerin
başarısızlığının temele nedeninin, kar güdüsü olduğunu söylemek gereksiz
kalıyor.
Otomobil
şirketleri her 2 reklam için de aşırı eleştirildi ama onlar yalnızca gülümsedi,
çünkü internet reklamının maliyeti olağanın (televizyondakinin) onda biri,
tanınmışlık % 999 (10 katından az eksik) oldu. Bu, şu demek: 10 milyon dolarlık
bir filmle 1 milyar dolar hasılat yakalamak.
Hah,
yeni kuşak sinemacıların da, yeni kuşak dijital oyun tasarımcılarının da önüne
geçmek istedikleri bu: Gerçek yaratının
başarı kazanması: Exocog da öyle kalmış (Spielberg desen, tam da bu konunun
simgesi biri)…
Açılım: Kambur kendisinin kambursuzluğunu değil,
başkalarının da kamburluluğunu istermiş ki son dönem Apple da, son dönem
Google aynı momentte şu an.
(23 Ağustos 2018)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder