Cuma, Ağustos 24, 2018

Denenmiş ve Yanılmış Bir Spin-Off Anlatısı: Exocog


Spielberg’in ‘Yapay Zeka’ filmi, Philip K. Dick’in aynı adlı kısa bilimkurgu öyküsünden hareketle film yapılmış.
Öyküde, ‘önbilici / precog’ olarak adlandırılan, işlenmemiş cinayetleri önceden gören ve cinayetleri engelleyebilen bazı kişiler var.
Bu noktadan hareketle, filmin ön / yan reklamı olarak üretilmiş bir proje Exocog. Kullanıcılar, ‘dışarıdan gelen stajyer bilici’ anlamında, ‘exocog’ sayılıyorlar. Anafikir; problem çözme iken, konu ağırlığı reklama kayıyor tabii ki: Kullanıcılar öykü üretecekken, filmin reklamını yayıyorlar.
Linkteki anlatımda Exocog, farklı bir hikaye anlatma biçimi olarak lanse ediliyor ama öyle değil. Olsa olsa, spin-off tipinin alt-alt-tipi olabilirmiş ama onu da olamamış.
Not: Spin-off tipi öyküde, bir öyküdeki yan karakter, başka bir öyküde ana karakter kılınır. Ki bu türden denemeler, ana akım yazın tarihinde bolca mevcut zaten.
Exocog’un en büyük hatası şu:
Son dönem internet reklamlarının en temel karakteri, reklamı sıfırlayıp öykü anlatmayı, yani kısa film olmayı % 100’e limitlemeleri: ‘Hire’ dizisi ve Mads Mikaelsen’li araba reklamı öyle örneğin.
Oysa Exocog, asıl anafikri ve amacı öykü anlatmak iken, reklamda takılıp kalıyor.
Yine de, bir dijital oyun olarak, problem çözücü yanını da görmezden gelmek mümkün değil.
Asıl eksodus şu:
Dr. House dizisinde de  bir bilgisayar oyunu vardı ve ‘Beyond Good and Evil’ tipi bir öykülemedeydi. Yani, bilmeden spin-off bir tür idi ve çok başarılıydı.
Exocog’da ise; öykü anlatımı başarısız, problem çözümü yetersiz, oyun düzeyi eksik kalıyor.
2018 tarihsel momenti olarak şunları unutmayın:
Son dönem dijital oyunlarda artık tam öykü, 4 saatlık 1 film ediyor ve hepsi de bütün olarak internette mevcut.
‘Hollanda Sel Denetimi 2015’ programı, ön çalışmaları belki 10 yıl almış bir felaket simülasyonu ve problem çözümü örneğin olarak internette mevcut.
Oyunluk düzeyi ise, tüm dijital oyunların 60 yıllık toplam tarihi boyunca, hala sıfır düzeyinde: Hala, bam bam da bam bam. Buna, aynı süre için yazılım tasarımı zeka düzeyinin sıfırlığını da / tabanlığını da eklemeliyiz. Yani, program ve dijital oyun yazılımcıları, tahayyülcü olarak eksi düzeydeler.
Bir de, 0 beklenirken sonsuz başarı sağlayan amatörler varken, profesyonellerin başarısızlığının temele nedeninin, kar güdüsü olduğunu söylemek gereksiz kalıyor.
Otomobil şirketleri her 2 reklam için de aşırı eleştirildi ama onlar yalnızca gülümsedi, çünkü internet reklamının maliyeti olağanın (televizyondakinin) onda biri, tanınmışlık % 999 (10 katından az eksik) oldu. Bu, şu demek: 10 milyon dolarlık bir filmle 1 milyar dolar hasılat yakalamak.
Hah, yeni kuşak sinemacıların da, yeni kuşak dijital oyun tasarımcılarının da önüne geçmek istedikleri bu: Gerçek yaratının başarı kazanması: Exocog da öyle kalmış (Spielberg desen, tam da bu konunun simgesi biri)…
Açılım: Kambur kendisinin kambursuzluğunu değil, başkalarının da kamburluluğunu istermiş ki son dönem Apple da, son dönem Google aynı momentte şu an.
(23 Ağustos 2018)

Hiç yorum yok: