‘Nordik’
ile 1965-2020 arası için İsveç’i ve Norveç’i kastetmiş oluyoruz.
ABD gibi
zaten seri katillerin cirit attığı bir yerde ve zamanda geçen polisiyeler
yazmak kolay. Ya da, 1930’larda kronik kriminal polis devleti varken de öyle.
Ama
göreli refah toplumu veya sosyal demokrat iktidarlı bir ortam için cinayet
romanı yazmak ilginç bir örnek oldu. 3 isveçli yazar dizisiyle (Wahlöö-Sjöwall,
Mankell, Larrson) daha da ilginç oldu.
Olaya 1
de ABD tipi yazan Norveçli Jo Nesbo eklenince, hepten ilginç oldu.
Simenon
bunlardan epeyi önce, çürüyen (dekadant)
küçük burjuvalı fransız toplumunu eleştiriyi, polisiye roman üzerinden
döktürdü. Artı, polisiye roman olmayarak da döktürdü, ‘Kedi’ ile örneğin.
Şerh: Onların
öncülü İngiliz Chrisite, olayı bildiğimiz parodiye çevirdi. O da, tersine
işleyerek, aristokratik ve krallı
ingiltere yapısının oto-ironisi oldu.
Nordikler’deki
ilginçlik burada: İçeriden ve pek dikkat etmeyen bir edebiyat türü üzerinden
toplum eleştirisi.
Buradan
marksist eleştirmen Mandel’in ‘kapitalist
toplum eleştirisi olarak polisiye’ kavramına geliyoruz. Eleştirmen, bunu
eserden yola çıkıp, tümdengelimle eylerken; yazar, bunu esere varıp,
tümevarımla eyler.
Buradaki
eleştiri konusu; ‘borsa terördür’
gibi, ‘mülkiyet cinayettir’ durumu.
Bir
rivayete göre İsveç, artı-değer ekonomisini 1960’larda ve 1970’lerde, ırkçı
rejimi nedeniyle uluslararası ambargoda olan Güney Afrika Cumhuriyeti ile uluslararası illegal ticaretten
kazanmış. Bu tema, Mankell’de Afrika takıntısı ve sevgisi olarak var,
Wahlöö-Sjöwall’da ima olarak var.
Not:
Aynı İsveç, reel tarihte 1960’ta % 0’dan, 2020’de % 20 göçmen oranıyla,
bildiğimiz ırkçılık içinde yaşadı, yaşıyor, yaşayacak olabilir. Bu tema,
Wahlöö-Sjöwall’da var.
Norveç
ise, zaten Nazi eğilimi ile faşizm geleneği güçlü bir Nordik ülke.
Norveç,
ekonomik artı-değerini 1970’lerde Kuzey Denizi’nde bulduğu petrol artı doğal
gaz ile ve bugün 1 trilyon dolar Norveç borcuna karşılık, 1 trilyon dolar da
gelecek fonu biçiminde tezahür eder biçimde yarattı.
3.
İskandinav ülkesi Finlandiya ise, 1990-2010 arasında cep telefonu ile 1 trilyon
dolar artı-değer yarattı ama onu yedi ve bitirdi. Başladığı noktada yani.
Wahlö-Sjöwall
hiç Yanki olmayan bir polisiye roman tarzı yaratıp, yine de kahramanın adını
gayet Yanki olarak ‘Martin Becek koymuştu. Nesbo’nun adı zaten Yanki.
Özellikle
Larrson’un üçlemesindeki biçimiyle Nordik şiddet, Nesbo’da da var. Nasıl ki
Uzakdoğu asya şiddeti çok farklı ama çok daa lirik ise, bu Nordik şiddet de çor
farklı ve çok lirik, kutup liriği. Ki bu, Laxness’de de var, diğer İskandinav
kurmaca türü (roman, öykü, oyun) yazarlarında da. Bir de, ‘Insomna’ filminin
ilk ve Norveç versiyonunda. Şimdiler de, ‘Vikingler’ dizisi ise global ün
yakaladı bu şiddet tipi.
Nesbo da
bu şidde türünü içeren metinler yazıyor ve bu da ‘mülkiyet cinayettir’in ABD seri
katil romanlarında bile ortaya çıkmayan ve/ya ortaya konamamış biçimini, gayet
apaçık olarak ekonomiko-politiko-estetik
yoldan açımlıyor.
Çıkış:
Biz gerçekçi eleştirmen olarak; Wahlöö-Sjöwall onlamasının son cildinde İsveç
başbakanının öldürülmesi kurmaca olayının, gerçek yaşamda romanın yayınından
hepi topu 10 yıl sonra yaşanmış olmasından yola çıkıp, Larrson romanlarındak
konuların pekala gerçekten yaşanmış olabileceği çıkarsamasına varıyoruz. Anlatı
abartılmış olabilir ama (t)öz-öykü gerçek olabilir pekala.
Buradan
da, Nesbo romanlarından çıkışla, (1.-N. Kuşak) Nordik göçmen bir seri katilin ABD’de o romanlarda yapılanları
yapmasını da umuyoruz: Diyelik 2020-2030 gibi.
Artı:
Polisiye
roman; gotik-korku, fantastik ve bilimkurgu ile birlikte, yazınaltı sayılan bu
türlerin, tarihteki tüm gerçekçi-doğalcı
romanların toplamından daha çok gerçeği kurgulamış ve anlatmış olduğu
kanısındayız da…
Ve hep
gerçekçiyiz:
Mülkiyet
cinayettir, hem de seri cinayettir, artı seri terördür.
(12 Ağustos 2018)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder