Perşembe, Ağustos 30, 2018

Nasıl Bir Film / Sinema Eleştirisi?


Film / sinema eleştirisi, birden çok nicelik ve nitelik kademesinde işler:
Çapraz medyasal:
Bu konu son 10 yıldır var. Bir filmin aynı anda senaryo, çizgiroman metni, bilgisayar oyunu metni, çizgifilm metni, filmin dizisi ve çizgifilmin dizisi metin aynı anda yazılıyor (illa ki tek yazar tarafından değil, bir ekip de olabilir). Marvel ve Wat Diesney / Star Wars çizgisi bunun en yeni 2 örneği.
Kültürolojik:
Sinema eleştirisi, 4 katmanda yazılabilir:
Bir: Gündelik, gazetesel, medyasal, Siyad’sal.
İki: Film eleştirisi, tür eleştirisi (Zafer Özden’in kitabına gönderme), yönetmen eleştirisi.
Üç: Sanat eleştirisi, estetik eleştiri.
Dört: Kültürolojik eleştiri: Gündelik yaşamla ve poplüre kültür kültürolojisi ile içiçe, tümdervarımlı ve tümdengelimli eleştiri ki biz en çok buradalarda dolandık.
Psikolojik:
Tür filmlerinin duyguları doyurmasının, komedi filmerin güldürmesinin, korku filmlerin korkutmasının, duygu ikamesinin psikolojisi, Freud psikolojisi değil.
Tür x sanat, uzun x kısa, kurmaca x belgesel, dijital x  selüloit filmleri, tür x alttür, sinema olan x olmayan ayrımları çizgisi içinde eleştiri:
Bu ayrım, 1945-1984 için geçerliydi.
Bu, sinemanın kendi iç ve özgün tarihi içinde, içkin (immanent) bir tartışmadır.
Geçmişbilimsel ve gelecekbilimsel eleştiri:
Sinemanın tarihi / geçmişi ve sinemanın geleceği içinde, zaman perspektifsel ve retrospektifsel sinema / film eleştirisi. Bunu; reklamın, klibin, demonun (şimdiki bilgisayar oyunun sinemasal fragmanının), trüğün kısa-film’leştiril)mesi süreci üzerinden 20 yıldır yazıyoruz. Olay, çapraz medyaya vardı: Çapraz medya; fiilen ve pratik anlamda 10, fikren ve teorik anlamda 5 yıldır var. Artı, holografik sinemanın olası bütün türlerini tartıştık ve ortada hala yoklar. Artı, sinemanın Lem’in real’i (Yıldızlara Dönüş) ve Asimov’un vizi-sonor’u türünden (Vakıf dizisi, Katır öyküsü) çok duyu-dilli öte-sanatsal türlere evriltilmesi sürecini tartıştık ki onların gerçeksenmesine belki 100 yıl daha var.
Bunların her biri için, ayrı ayrı 1 veya daha çok ciltlik bitirilmiş metin var.
Sinemanın özgün dili:
Üzerinde bağımsız olarak en az çalıştığımız konu bu. Çünkü, konuyu tüm diğer sanat dallarıyla birlikte, sanat duyu-dilleri bütünü ve birbirlerine dönüştürümleri olarak tasarlayageldik ve öyle de yazdık ki bu da, duyu-dil’lerarası argümanı çapraz medya altbölümü demek oldu.
Bu kavramsal çerçeve de, 1999-2018 arasındaki 20 yıllık dönem için geçerli oldu.
(29 Ağustos 2018)

Hiç yorum yok: