Film /
sinema eleştirisi, birden çok nicelik ve nitelik kademesinde işler:
Çapraz medyasal:
Bu konu
son 10 yıldır var. Bir filmin aynı anda senaryo, çizgiroman metni, bilgisayar
oyunu metni, çizgifilm metni, filmin dizisi ve çizgifilmin dizisi metin aynı anda
yazılıyor (illa ki tek yazar tarafından değil, bir ekip de olabilir). Marvel ve
Wat Diesney / Star Wars çizgisi bunun en yeni 2 örneği.
Kültürolojik:
Sinema
eleştirisi, 4 katmanda yazılabilir:
Bir:
Gündelik, gazetesel, medyasal, Siyad’sal.
İki:
Film eleştirisi, tür eleştirisi (Zafer Özden’in kitabına gönderme), yönetmen
eleştirisi.
Üç:
Sanat eleştirisi, estetik eleştiri.
Dört:
Kültürolojik eleştiri: Gündelik yaşamla ve poplüre kültür kültürolojisi ile
içiçe, tümdervarımlı ve tümdengelimli eleştiri ki biz en çok buradalarda
dolandık.
Psikolojik:
Tür
filmlerinin duyguları doyurmasının, komedi filmerin güldürmesinin, korku
filmlerin korkutmasının, duygu ikamesinin psikolojisi, Freud psikolojisi değil.
Tür x sanat, uzun x kısa, kurmaca
x belgesel, dijital x selüloit filmleri,
tür x alttür, sinema olan x olmayan ayrımları çizgisi içinde eleştiri:
Bu
ayrım, 1945-1984 için geçerliydi.
Bu,
sinemanın kendi iç ve özgün tarihi içinde, içkin (immanent) bir tartışmadır.
Geçmişbilimsel ve gelecekbilimsel
eleştiri:
Sinemanın
tarihi / geçmişi ve sinemanın geleceği içinde, zaman perspektifsel ve
retrospektifsel sinema / film eleştirisi. Bunu; reklamın, klibin, demonun
(şimdiki bilgisayar oyunun sinemasal fragmanının), trüğün
kısa-film’leştiril)mesi süreci üzerinden 20 yıldır yazıyoruz. Olay, çapraz
medyaya vardı: Çapraz medya; fiilen ve pratik anlamda 10, fikren ve teorik
anlamda 5 yıldır var. Artı, holografik sinemanın olası bütün türlerini
tartıştık ve ortada hala yoklar. Artı, sinemanın Lem’in real’i (Yıldızlara Dönüş)
ve Asimov’un vizi-sonor’u türünden (Vakıf dizisi, Katır öyküsü) çok duyu-dilli öte-sanatsal türlere
evriltilmesi sürecini tartıştık ki onların gerçeksenmesine belki 100 yıl
daha var.
Bunların
her biri için, ayrı ayrı 1 veya daha çok ciltlik bitirilmiş metin var.
Sinemanın özgün dili:
Üzerinde
bağımsız olarak en az çalıştığımız konu bu. Çünkü, konuyu tüm diğer sanat
dallarıyla birlikte, sanat duyu-dilleri bütünü ve birbirlerine dönüştürümleri
olarak tasarlayageldik ve öyle de yazdık ki bu da, duyu-dil’lerarası argümanı çapraz medya altbölümü demek oldu.
Bu
kavramsal çerçeve de, 1999-2018 arasındaki 20 yıllık dönem için geçerli oldu.
(29 Ağustos 2018)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder