Perşembe, Mart 31, 2016

Facebook ölüm ve yas duygusunu nasıl etkiliyor?

Önbilgi: Dikkati henüz çekmiyor ama Blogger’a koyduğunuz herşey de silinmeden kalıyor. Fotoğraf ve ses kaydı da koymak mümkün oraya.
Bir haber:
“Facebook’taki ölü üye sayısı hızla artıyor. 2012’de, yani Facebook kurulduktan 8 yıl sonra 30 milyon üyesi ölmüştü. Bazı tahminlere göre, günde 8 bin üye ölüyor.”
Yılda 3 milyon kişi ediyor. Oysa ilk sayı, yılda 4 küsur milyon kişi ediyor. Demek ki aslında yılda 5 milyon kişi.
Facebook’un 2 milyar kişilik üye sayısı sabit kalırsa, 400 yıl demek bu. Dolayısıyla, haberdeki şu saptama yanlış:
“Bir süre sonra Facebook’un ölü üye sayısı, yaşayanların sayısını geçecek.”
Dünya’nın en uzun süreli şirketi 400 yıl yaşamadı çünkü.
Asıl durum da ayrıca şu:
Facebook’un sahibi, çok değil 50 yıl sonra ölmüş olacak. Ondan sonra nasıl olsa silerler. Sonsuza dek böyle gitmeyeceği kesin.
Sorun, Zuckerberg’in henüz yaşarken ne yapacağında. Er veya geç bir mahkeme, Facebook kayıtlarının mahremiyet olduğuna karar verip sildirecek. Belki yüz bininci başvuruda böyle olacak ama olacak. ABD’liler dava açmayı pek severler çünkü.
Bir kullanıcının teyzesinin ölümünden sonra hissetttikleri şunlarmış:
“Teyzemin ölümünden bir gün sonra, bana bıraktığı Shakespeare kitaplarının içinde bir not bulmuştum: “Kitabın senin için ne kadar önemli olduğunu biliyorum. Bu da benim sana hediyem olsun. Sevgiler… Teyzen Jackie”
Çok duygulanmış, hemen bilgisayarımda onun Facebook sayfasını açmıştım. Kuzenim, fillerle ilgili bir video paylaşmıştı. Teyzem filleri çok severdi. Sonra eski öğrencilerinin ve akrabalarının bıraktığı notları okudum.”
Çok şeyselleşmiş bir duygulanım. Ölümü küçümseme bu. İnkar kültü bu.
Ben, yaşadığını sandığım eski bir arkadaşımın öldüğünü Facebook’tan öğrendiğimde çöktüm. Çöktüm ötesi oldum.
Yas mı?
“Viktor Mayer-Schonberger insanın unutma becerisinin önemli olduğunu söylüyor. Unutmanın geçmişin zincirlerinden kurtulmamızı, o anı yaşamamızı sağladığını belirtiyor.”
Bu, riyakarlık ve şarlatanlık olmakta. Adamlar, anı yaşamımızı istiyorlar, çünkü bize bir şeyler satacaklar. Yaslı birine çok az şey satabilirsiniz çünkü.
Bu arada çok önemli bir durum var:
Facebook’tan önce de, vefat etmiş sevdiklerimizin yazıları, resimleri ve sesleri kayıtlı olarak mevcuttu. Facebook onu 1 tık yakında tutuyor. Olağanda, o anıları uzak çekmecelere saklarız.
Haber zayıf. Konu hakında doyurucu bilgi ve yorum getirememiş.

(31 Mart 2016)

Hiç yorum yok: