Çarşamba, Mart 30, 2016

Türkçe’de Kaç Ünlü Harf Var?

Bana göre 12.
Resmi olarak 8 ama nüansla 11 ( + şapkalı a, şapkalı ı, şapkalı u olarak).
Ben buna, ‘şapkalı o’yu da ekledim, ‘‘parabol’daki şapkalı o’yu.
Yani, tanım boşta. Resmi olanı bile.
Merak etmeyin, diğer dillerde de, bu ünlü-ünsüz harf ayrımı tanımı boşta.
Aslına bakılırsa, alfabeli dillerde bile, alfabenin icadından 3,5 milenyum sonra bile, ‘harf’ tanımı kesin değil.
Harf olarak, sesbirim ayrı, yazıbirim ayrı.
Okunmayan harfler var: İngilizce’deki ‘khaki’deki ‘k’, ‘hour’daki ‘h’ gibi.
Yazılmayan harfler var: ‘The’, ‘dzı’ diye de, ‘thı’ diye de okunabiliyor.
Farklı okunan harfler çok.
Sonradan gelen ‘j’ gibi harfler var.
‘Platon’u, ‘Eflatun’ yapan, harfsizlikler var.
Neden böyle?
Standart yok.
Olan standartlar, bizim TDK imla kılavuzları gibi, habire değişiyor.
Olan standartları bilen çok yok.
İlköğretimde okuma dersleri kalkmış. Yani, klasik Türkçe okunması öğretilmiyormuş artık.
O zaman sonuç ne oluyor?
İngilizce’de 26 morfem / harf var ama 3’ü olmasa da olur ve aslında (1977 gibi ve 70’ten indirgenmiş olarak) 42 fonem var, oluyor.
Ben de, ‘uluslararası’yı birleşik yazıyorum. Öyle öğrendim çünkü.
Kendi yarattığım 1.500 sözcüğüm var ve bu Shakespeare’ı da geçerek, bir Dünya rekoru.
Kim takar TDK’yi o zaman?
Daha, imlasal doğrusunun ‘pekaka’ değil ‘pekeke’ olduğunu söyleyemeyen birileri var olarada.
Türkçe’de ‘ha’ ve ‘ka’ diye harf yok insancıklar, hiç de olmadı.

(29 Mart 2016)

Hiç yorum yok: