Oblivion
sonsuz derin bir kuyu.
Bir
güzelleme.
Bir
melankoli’leme.
Ve
birileri de bu yolu benim gibi yürüyor tek başına.
Müzik
Piazzolla.
İcra
biraz daha farklı.
Tek erkekli
bir modern dans koreografisi.
Bir
çizgifilm. 04:00 dakika.
00:40-00:45
saniyeler arasındaki animasyon koreografiye, ancak ‘300’deki kahin kız
koreografisi yaklaşmıştı. O da, su içindeymiş aslında zaten. Bunu 20. seyirde
ve yavaş çekimde izlerken anlayabildim ancak. Sorun, sıvı-katı içindeki devinim akışkanlığı ile gaz içindeki akışkanlığın
bambaşka şeyler olması.
Yine de:
Daha
izlerken, klasik-bale figürleri rahatsız ediciydi. Kadın-erkek ilişkisi
takıntısı rahatsız ediciydi. Oblivion, sözlük anlamıyla hiç cinsellik içermez,
yani aşkını ve/ya kadınını unutma değildir, yasa ve yeise yakın bir şeydir,
Acı’dır. Varlık da, cinsiyet üzerinden geçerek tanımlı olmak durumunda değil,
özellikle çift olma anlamında: Varlık, (şimdilik ama 5 bin yıldır) tek
kişiliktir. O nedenle de; taoizm, anarşizm, bireycilik, katatoni tanımlıdır
düşünce tarihinde.
Kızın
beyaz-saydam ışığını yitirip, dans sonunda gri-siyah
desenli opak olması ironikti ama animatör, ‘yanlışlıkla neyi imlediği’ni
anlamamış bence. O, ‘erkeğin kızı bırakması’na odaklanmış. Oysa, bu kadındaki ‘metamorfozun
veya sahte imajın yitişi’ daha
önemli. (Bu, aslında Benjamin’yen bir çözüm ve bir panzehir.) Bir özeleştiri
olabilecekken, bir meta değeri yitmesi
öyküsü olmuş yalnızca.
Yine de:
Tıpkı
‘300’ kahin kız planı gibi bu da, bana 10 tane ayrı çıkış yolu imledi şimdiden.
En az ikisi, faşizmden ve engizisyondan çıkış yolu olmak üzere. Tango faşizmin,
daha doğrusu Latin Amerika faşizminin
milli cazı ve milli müziğidir zaten ki Saura, bu yola sonradan İspanya’yı
da eklemiştir ve bu da ters-takla örneği olarak kültüroloji tarihinde önemli
bir momenttir: Sömürgenin sömügecisine
kültür öğretmesi ki ABD, bunu İngiltere’ye hiç yapamamıştır, kimseye de
(Fransa’ya vb) yapamamıştır zaten.
Asıl
önemlisi, bu bir çapraz medya örneği. Çapraz
medya, elit sanat sanat-sanat alanına henüz çekilmedi. Bu ise, 2 yıllık bir
örnek. Proto- olsa da, buna uygun bir örnek.
Woodward,
bir Holywood elemanı imiş. Bu da, onun Yanki ruhunu rahatça tanımlıyor. Yine de
üzücü olan şey şu ki bu çalışması dahil, tüm çalışmalarının listeli değil
olması. İnsan henüz yaşarken, neden kendini arşivlemez veya arşivletmez ki?
Dipnot
1:
Ve hala,
uçurumun en dibini görmeden uçamıyor
insan özgürlüğe. Ben bile. Şimdiye dekki eksodusuma ve 100 çıkışıma karşın.
En uzak yıldızlar, en derin kuyularda / kuyulardan yansır: Tarkovski, İvan’ın
Çocukulğu.
Dipnot
2:
Bilgi:
“Interpretación:
Grupo Elegia - Natalia Shkil-violín, Mars Yamalov-violín, Sergey
Shkil-contrabajo, Elvira Yamalova-piano. (2011)
Animación:
Ryan Woodward.”
Dipnot
3:
Seyrettiğim
linke bıraktığım izlenim notudur.
“Excellent.
More than excellent. Bis bis bis. Thank you Romero. You have made me to weep.
You have shown me a Tao. Beyond the wall of the inquisition and fascism in my
country (Istanbul / Turkey). Thank you again.”
Dipnot
4:
Kardeşin, dostun,
sevgilin duymaz sesini, el oğlu duyar.
Kardeşlik kültürdedir çünkü, kanda, gende değil.
Dipnot
5:
Kuşkusuz,
bunun devamı olan başka metinler de yazılacak ama video duygularımı gerçekten
yordu ve yıprattı. Şimdi değil yani.
(29 Mart 2016)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder